20 Temmuz 2011 Çarşamba

Akuzatif Hal (-i hali) Винительный Падеж

Akuzatif Hal (-i hali) Винительный Падеж 

Erkek cins cansız ,orta ve dişi cinslerden ve -ь ile biten kelimeler eksizdir.
трамвай ,  тетрадь  , лошадь...

-а ve -я  ile biten tüm erkek/dişi isimler   -у veya  -ю alır.
Это мужчина и женщина. (Bir kadın ve bir erkek.)
Я увидел  мужчину и женщину (Bir kadın ve bir erkek gördüm)

Erkek cins sessiz ile bitenler  -й ve -ь  ile biten tüm canlı isimler   -а veya -я takısı alırlar. (Bu isimlerin -i hali, -in halinin aynıdır.)

Это Антон и Сергей. (Anton ve Sergei)
Я встретил Антона и Сергея. (Anton ve Sergei ile bir araya geldim.)
Это учитель. (Bu öğretmen.)
Я видел учителя. (Öğretmeni gördüm.)

Tüm cinslerin, cansız isimlerinin çoğul durumu yalın hal ile aynıdır.
Это столы ,словарй, трамвай ,кресла ,моря, книги , тетради ...

Erkek ve dişi tüm canlı isimlerin -i hali; -in halinin aynısıdır.
Это женщины и мужчины. (Kadın ve erkek)
Я видел женщин и мужчин. (Kadını ve erkeği gördüm.)
Это лётчицы героини. (Bu kahraman pilot.)
Я видел лётчиц- героинь. (Kahraman pilotu gördüm.)

Sessiz bir harf ile biten, -й ya da -ь ile biten erkek cins canlı isimler; -ов, -ев, -ей takılarını alırlar.
Это лётчики-герон. (Kahraman pilot.)
Я видел лётчиков-героев. (Kahraman pilotları gördüm.)
Это учителя. (Öğretmen.)
Я видел учителей. (Öğretmenleri gördüm.)

-ь ile biten dişi canlı varlık isimleri ; -ей takısını alırlar.
Это лошади.(Bu at.)
Я видел лошадей (Ben atları gördüm.)

Buraya kadar yazılanları soru-cevap şeklinde örneklendirdim, bu soruları Russian in Exercises kitabından alıntıladım. Dileyen bu kitabı elinin altında bulundurmalı bence, bayağı yararlı oluyor. Dil bilgisini kavramak için iyi bir kitap.

1- Ты знаешь мою сестру?
Да, я знаю твою сестру.
2- Где моя книга ? Ты видел мою книгу?
Нет, я не видел твою книгу
3- Вы знаете моего друга?
Да я хорошо знаю твоего  друга.
4- Вы знаете нашу новую студентку?
Да мы хорошо знаем эту новую студентку.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder